Navigace ve 3D prostoru

Ovládání myší

S 3D objekty můžeme manipulovat pomocí myši. K dispozici jsou čtyři základní navigační módy, resp. možnosti, co můžeme s objektem na obrazovce dělat. Jsou to:

  • Výběr – označené objektu. Zrušení označení provedeme většinou klepnutím mimo objekty. Vícenásobný výběr provedeme s pomocí klávesy Ctrl.
  • Posun – pohyb objektu po obrazovce nahoru a dolů, doleva a doprava.
  • Otáčení – rotace objektu kolem své osy. Můžeme si určit střed otáčení.
  • Zoom – zvětšování a zmenšování zobrazení objektu.

Vlastní provedení na myši záleží na tom, jaký mód navigace máte zvolen. Módy navigací vychází z historických způsobů ovládání v různých CAD programů. Pokud jste zvyklí např. z Blenderu na svůj styl ovládání objektů myší, pak si jej můžete zvolit. Jako výchozí je zvolen mód CAD:

  • Výběr = klik levé tlačítko
  • Posun = držení prostředního tlačítka
  • Otáčení = držení prostředního tlačítka s levým (nebo pravým) tlačítkem
  • Zoom = kolečko

Mě osobně se osvědčil mód Gesture. Přijde mi nejpřirozenější a nejsnažší:

  • Výběr = levé tlačítko
  • Posun = držení pravého tlačítka
  • Otáčení = držení levého tlačítka
  • Zoom = kolečko
Změnu módu můžete podle potřeby provádět v pravém dolním rohu okna.

Popis ostatních módů najdete v nápovědě nebo si je prostě vyzkoušejte. Podrobnosti ovládání tady teď nebudu nudně popisovat – pochopíte je v následujících praktických ukázkách v dalších kapitolách.

Ovládání si snadno vyzkoušíte tak, že založíte nový dokument, přepnete se do pracovní plochy Part, klepnutím ikonu krychle a koule vložíte dva objekty a už si můžete pomocí tlačítek hrát se zobrazením.

Pohledy

Na objekty se můžeme dívat z různých stran. Nejjednodušší je klikat na následující ikony:

Zobrazení různých pohledů na objekt.

Pro urychlení můžeme použít pro tyto pohledy klávesové zkratky – ikony zleva doprava:

  • 0 = izometrické zobrazení
  • 1..6 = další pohledy

Pohled na vše – Zobrazení se přizpůsobí tak, aby byly zobrazeny všechny objekty.

Zobrazení objektů

Objekty si můžeme zobrazit jako klasická tělesa, ale v některých situacích se může hodit, když plochy jakoby necháme zmizet a zobrazíme pouze hrany nebo vrcholy (body). Také si můžeme zneviditelnit pomocné hrany a zobrazit objekt jako přirozeně stínovaný.

Obsah | následující kapitola: ***

Napsat komentář